Hem 9 Hjälpcenter 9 Verktygslådan 9 Skicka mail från verktygslådan

Skicka Mail från verktygslådan

Här får du hjälp med att komma igång med att skicka Mail online.

Med vår mailtjänst kan du skicka dynamiska utskick som du bland annat kan välja att schemalägga, ställa in autosvar, få statistik eller kombinera med elektronsik signering.

Vi erbjuder många funktioner för dig som skickar mail!

När du loggat in i verktygslådan så hamnar du direkt i skicka-vyn och kan börja maila.

Lägg till mottagare

Ange mottagare i Till-fältet:

Det går fint att skicka till många samtidigt. Medan du skriver ger systemet förslag på mottagare som du sparat i din adressbok eller skickat till förut.

Copy-paste från Excel
Har du många mottagare i en xls-fil? Kopiera hela kolumnen med mailadresser och klistra in. Vill du ha med mottagarnas namn måste namnet stå i den högra kolumnen i xls-filen, och så kopierar du båda kolumnerna.

Lägg till från adressboken

Klicka på Ikon för adressboken ​till höger i Till-fältet för att söka fram mottagare från din adressbok 

Välj mottagare med etikett test

Du får automatiskt upp innehållet i din adressbok, du ser vilka etiketter du kan välja mellan och du kan också söka i värde-fälten om du importerat sådana. Modifiera din sökning tills du är nöjd, du ser hela tiden sökresultatet nere till vänster, klicka sedan på Spara urval. Klicka på Nytt urval om du vill lägga till fler mottagare med andra kriterier, är du nöjd kan du stänga rutan.
Längst till höger i Till-fältet ser du din tillagda sökning, klicka på den om du vill granska eller ändra den.
Urval i tillfältet

Skriv ditt Mail

Skriv ditt meddelande som ett vanligt mail och bifoga eventuellt valfria dokument.

Skicka direkt eller spara

När du är nöjd med ditt meddelande kan du välja att antingen skicka direkt, schemalägga, spara som utkast eller som mall.
Om du vill skicka direkt, klicka på Skicka och ditt fax är på väg.

Välj Skicka nu

Schemalägg - Om du inte vill skicka ditt meddelande direkt kan du schemalägga det. Du kan läsa mer om schemaläggning längre ner på denna sida.

Utkast - Om du inte är klar med ditt meddelande kan du spara det som ett utkast och göra klart det senare. Läs  mer om utkast längre ner.

Mall - Om du skickar samma typ av meddelande ofta kan du spara det som en mall som du enkelt kan återanvända. Läs mer om mallar längre ner på den här sidan.

Se film hur enkelt det är ett maila via verktygslådan

Det är smart att spara kontakter i din adressbok!

Adressboken kan innehålla mailadresser, mobilnummer, fasta nummer och faxnummer samt annan information du vill spara om dina kontakter. Perfekt om du vill skicka ett mail fast till fler mottagare!

Lägg till mottagare i din adressbok
Du kan skapa en adressbok med mailadresser som mottagare och skicka från verktygslådan.
Ditt mailutskick får då flera smarta, inbyggda funktioner (till exempel unscubscribe) samt en snygg grafisk layout.
Ett bra och enkelt sätt att kommunicera med små och stora grupper av mailmottagare. Läs mer om hur man administrerar adressboken.

Hur ser avsändaren ut?

Mail som skickas ut via vår tjänst har en speciellt utformad och automatiskt skapad unik mailadress som avsändare, detta för att undvika att ditt mail hamnar i mottagarens skräppost men även för att funktioner som svar och avanmälan ska funka.

Vi använder oss av Amazons infrastruktur för att skicka e-post. Det är en stabil tjänst med hög kapacitet och hög acceptans i spamfilter. I praktiken innebär detta att dina skickade mail kommer att levereras och riken för att de räknas som skräppost minskar.

Vi lägger till ett så kallat ”friendly name” för att mottagaren enkelt ska se att mailet kommer från dig.
– När du skickar från din egen mail så använder vi det friendly name som du har när du skickar vanliga mail.
– När du skickar från Verktygslådan så använder vi det ”visningsnamn” som du har i dina personliga inställningar i Verktygslådan.
– Om man gör mailutskick via adressboken så kan man ange friendly name på respektive adressbok.
Det kan se ut så här:
Mail med visningsnamn

Om inget visningsnamn är angivet skapar vi ett som liknar din mailadress, det kan se ut så här:
Mail utan visningsnamn

Kan vi inte sätta din riktiga adress som avsändare?

Att sätta någon annan adress än den egna domänen som avsändare kallas att ”spoofa”, vilket filtreras och bestraffas av spamfilter i mycket hög grad.

Dessutom bör du inte använda din egen e-postadress vid stora utskick eftersom företagets e-postdomän riskerar att att bli svartlistad i olika spamfilter och register som samlar e-postadresser som skickar spam. Då riskerar e-post till och från alla som använder företagets e-postdomän att få leveransproblem.

Om mottagaren inte ska kunna svara?

Ibland vill man inte att mottagaren ska kunna svara på ett utskick, det finns flera sätt att göra detta.

Observera att detta endast fungerar när du anger en noreply-adress, anger du en vanlig adress här så kommer vårt system ignorera detta då vi inte spoofar adresser.

Din noreply-adress hamnar som ”visningsnamn” medan vår egen noreply-adress hamnar som verklig from-adress. Det kan se ut så här när man angivit noreply@tellustalk.com som sin egna noreply-adress.

noreply emailadress

Nyhetsbrev och mailmarknadsföring
Det är viktigt att mottagarna enkelt kan avanmäla sig från dina utskick, det sköter vi om automatiskt åt dig!

Spåra aktivitet. Med hjälp av Redirect kan du enkelt få statistik på hur många, och vilka, som klickat vidare på olika länkar i ditt utskick. Ett bra sätt att följa upp heta leads!

Spamtesta ditt nyhetsbrev innan du skickar! Bland annat beroende på vad du skrivit och hur många bilder du använder i ditt utskick så kan risken för att fastna i spamfilter öka eller minska.

 

På www.swedma.se hittar du information om regler kring mailmarknadsföring.

Vad finns bakom flikarna i skicka-vyn?

Flikarna i Verktygslådans skicka-vy

Spara som utkast
 
Om du inte vill skicka ditt meddelande på en gång eller redigera det senare kan du spara det som utkast.
Välj Utkast nere till höger och klicka "Spara".
 
 
Du hittar de meddelanden som du sparat under fliken Utkast
 
 
Klicka på Ikon V-formad pil nedåt för att öppna utkastet och redigera vidare eller skicka det direkt.
Schemalägg dina meddelanden

Om du inte vill skicka ditt meddelande direkt kan du välja att schemalägga det istället. Välj schemalägg i Verktygslådan

Ange datum och tid du vill skicka ditt meddelande och klicka på spara.

Som standard är upprepning ej påslaget när du valt schemalägga. Klicka för att aktivera upprepning av ditt utskick.

Du kan nu välja hur ofta (varje, varannan...) och intervall (vecka/månad) ditt utskick ska upprepas. Samt vilka dagar i veckan som meddelandet skall skickas iväg. Ange även ett slutdatum, stäng fönstret när du är klar.

Vill du t.ex. upprepa ett meddelande den 1:a varje månad väljer du startdatum i fältet innan upprepa och sedan väljer du varje månad under upprepa. Obs detta blir exakt på datum oavsett veckodag.

Du hittar alla dina schemalagda utskick under fliken Schemalagda.

 
Spara som mall
Ett meddelande som du använder ofta kan med fördel sparas som en mall, du kan då återanvända det för framtida utskick.
Välj mall nere till höger och ange ett namn och klicka på spara. I fliken Mallar hittar du dina meddelandemallar.
 
Välj spara som mall i Verktygslådan
Skickade meddelanden.
 
Här hittar du de meddelanden som skickats från Verktygslådan.
Klicka på Ikon V-formad pil nedåt för att se mer detaljer och få upp följande alternativ:
 
 
Ikon kopiera Skapa ett nytt meddelande med detta meddelande som mall
 
 
Ikon signera Administrera signaturer. Här kan du se vilka som signerat, du kan lägga till ytterligare mottagare och du kan ladda ner signerade filer.
 
 
Ikon för loggarna Kolla loggarna för bara det här utskicket.
 
 
Ikon radera  Radera utskicket från Skickade-fliken. Detaljerna finns kvar i loggarna om du skulle behöva dem senare.

Inställningar i skicka-vyn

 

Ikon för bifoga filer

Bifoga en fil
För vanliga mailutskick kan du bifoga filer på upp till 10 MB.
Ska mottagaren signera filen (endast PDF) rekommenderar vi max 3,5 MB.
SMS-utskick konverteras till Länk-SMS om du bifogar en fil, där finns ingen storleksbegränsning.
För fax är det bäst att skicka PDF:er i gråskala, faxar hanterar inte färg. Innan man skickar xls-filer bör man tänka till, funktioner och grafer kan ställa till det. Konvertera hellre till PDF innan du skickar.
Aktivera BankID-inloggning

Du kan skydda ditt meddelande bakom en inloggning, det kan vara bra om det är avtal eller annan känslig information som skickas. Mottagaren måste då först logga in med BankID eller engångskod för att kunna läsa den skyddade texten.

Klicka på Ikon grått hänglås och välj hur mottagaren ska logga in:

Inloggningsalternativ

Inloggning med BankID är valt som standard, men här kan du också ange vilket eller vilka personnummer som ska kunna logga in.
Skyddat meddelande låst till personnummer
Om du inte anger något personnummer kan vem som helst logga in med BankID, och du får då en notis om vilket personnummer som loggat in.

Ikon grå penna

Aktivera Signering

Du kan låta mottagaren signera ditt meddelande eller den bifogade filen. Mottagaren signerar med eID eller engångskod, du väljer vad som passar bäst. Dokumentet får du skickat tillbaka till din mail eller URL.

Klicka på symbolen Ikon grå penna Det finns flera olika signeringsalternativ att välja mellan:

Signeringsalternativ

Välj vilket eID som mottagaren ska kunna använda vid signering. Standard är svenska BankID, men du kan även välja motsvarande eID för Finland, Norge eller Danmark

Du kan välja engångskod som signeringsalternativ, klicka på pilen för att få upp valen. Engångskoden skickas till mottagaren på samma sätt som din signeringsinbjudan, antingen via mail eller SMS.
Engångskoden skapas automatiskt när mottagaren är redo att signera.

Om du väljer signering direkt på skärm (draw) som signeringsalternativ så kan mottagaren signera genom att rita sin signatur med muspekaren eller med fingret direkt på en skärm. De får även ange ett namnförtydligande.

Ikon grått A

Välj rätt meddelandeformat

Till höger om ärenderaden kan du välja vilket format du vill ha på ditt meddelande.

Val för meddelandeformat
Vanlig text går bra att använda till det mesta. Till exempel SMS och meddelanden som bara ska innehålla vanlig text.

Formaterad text är bra när du ska skicka mail. Du får då upp fler verktyg för att göra ett snyggt mail där du kan infoga bilder med mera.

Vanlig text/Formaterad text väljer du om du vill skicka Länk-SMS. Du kan då skriva ett kortare meddelande som SMS i fältet "Vanlig text", vi lägger automatiskt till en länk sist i SMS:et där mottagaren kan klicka om de vill se ditt formaterade meddelande som visas på en automatiskt skapad webbsida.

Det här alternativet är också bra om du skickar till mobilnummer och mailadresser samtidigt. Det formaterade meddelande skickas som ett vanligt HTML-formaterat mail till de mailadresser du skickar till.

Ikon tre prickar

Mer inställningar för meddelandet

Här kan du göra mer avancerade inställningar som bara gäller för just detta utskicket

Mer inställningar under tre prickar

SMS-leverans
Giltighetstiden bestämmer hur länge mobiloperatören försöker leverera ett SMS till mobilen. Om du till exempel skickar en mötespåminnelse en timme innan ett möte vill du kanske inte att påminnelsen levereras efter att mötet är avslutat. Ange giltighetstiden i timmar:minuter. Minsta tiden är 5 min och längsta är 72 timmar.
Giltighetstiden påverkar inte fax och epost.

Som avsändare på ditt meddelande kan du välja mellan:
- Svars-SMS, då kan mottagaren svara och svaren skickar vi till din mailadress. Vi sätter olika nummer som avsändare.
- Text, då kan mottagaren inte svara på ditt meddelande. Max 11 tecken kan sättas som textavsändare.
- Nummer, du kan sätta ditt eget mobilnummer eller ett virtuellt nummer som du hyr av oss. Mottagaren kan svara och svaren skickas till det angivna numret.
 
Mer inställningar - sms-leverans

Email-leverans

Email från namn kan sättas till valfri text. T.ex. så kan företagsnamnet sättas eller kanske en specifik avdelning som skall hantera just detta utskicket. Detta påverkar dock INTE den epostadress som används som avsändare.
Om du skriver noreply här så kan mottagaren inte svara på ditt mail.

Mer inställningar för emailleverans

Betalningsbegäran
Om ni har aktiverat funktionen och kopplat ett eller flera betalalternativ till oss så kan ni skicka betalningsbegäran via SMS eller mail. Här kan du läsa mer om betalningsbegäran.

Mer inställningar - betalningsbegäran

Ikon papperskorg

Radera meddelandet

Är du missnöjd med ditt meddelande, klicka på Ikon papperskorg för radering/rensing av ditt skrivna meddelande och börja om från början.