Hem 9 Hjälpcenter 9 FAQ – Frågor & Svar

Vanliga frågor och svar om våra tjänster

Var finns TellusTalks servrar ?

TellusTalks plattform är helt egenutvecklad och ligger på en molntjänst.
Under 2023 migreras alla kunder till en nybyggd plattform som ligger på en svensk molntjänst på servrar i Sverige. Den använder också egna mailservrar som ligger i Sverige.
Gamla plattformen driftas helt inom EU på Googles molntjänst (App Engine) samt virtuella mailservrar hostade i Sverige och inom EU.

Vilka webbläsare fungerar?

Tjänsten stödjer alla moderna webbläsare. Webbläsaren Internet Explorer 11 och nyare.

Microsoft Edge, Safari, Firefox, Opera och Chrome stöds på Mac och PC

Integration med API?

Du kan enkelt bygga in alla våra tjänster i dina system och applikationer, det finns flera API:er att välja mellan såsom REST, HTTPS, SMPP.

Kan jag se leveransstatus på skickade meddelanden?

Loggarna visar all trafik oavsett om det är SMS, mejl eller fax. Såväl inkommande som utgående trafik visas.

Kan man schemalägga sina utskick?

Ska du skicka ditt meddelanden en annan dag eller tid? Schemalägg ditt meddelande inloggad i din verktygslåda på webben, det går även bra att välja att utskicket upprepas vid valda intervaller.

När är mallar bra att använda ?

Skapa en mall för utskick du gör regelbundet. Alla inställningar, mottagare och bilagor kan sparas i en mall. En mall kan sättas som standard för nya utskick, och övriga kan du välja när du själv vill.

Varför får jag mail med ärendet ”Lite att bestyra”?

Första gången du använder tjänsten får du ett mail som heter ”Lite att bestyra”, i mailet finns instruktioner för hur du går in i din personliga profil och sätter ett lösenord. Om du bara använder tjänsten från din mail kan du borste från detta mail.

Vilka filer kan jag bifoga?

Man kan bifoga alla sorters filer, men bara PDF-filerna kan signeras.

Kan man skicka till flera samtidigt?

Skapa en adressbok med många mottagare eller klipp och klistra in mottagarna i ett nytt meddelande i Verktygslådan, sedan kan du skicka till alla på samma gång.

Tar det lång tid att bli kund?

Det tar endast några minuter för oss att starta upp ett nytt konto. Ring oss på +46 8 509 126 00 och du kommer igång direkt.

Får man testa först?

Självklart! Ring oss på 08-50912600 eller fyll i en intresseanmälan på vår hemsida så hjälper vi dig igång med ett kostnadsfritt testkonto för ditt företag.

Vanliga frågor om SMS

Kan mottagaren svara på SMS:et?

Mottagaren kan enkelt svara på ditt SMS om du har ställt in ”Svars-SMS” som inställning på ditt konto. Svaret skickas tillbaka till din mejl eller direkt in i ditt system via API.

Vad är Länk-SMS och vad används det för ?

Länk-SMS är ett snabbt sätt att nå ut med mycket information i ett och samma SMS. Skriv ett vanligt SMS och bifoga de bilder, dokument och videor som du vill skicka och vi gör om ditt SMS till ett Länk-SMS. Mottagaren får ett SMS med en klickbar länk med ditt meddelande. Om du bifogar filer kan mottagaren ladda ner eller läsa dem direkt i mobilen.

Exempel när Länk-SMS är bra att skicka:

  • Skicka inbjudningar till event.
  •  Låt dina kunder ta del av kampanjer och erbjudanden.
  •  Orderbekräftelser via SMS.

Vad är Tal-SMS?

Ditt meddelande blir automatiskt uppläst av en syntetisk röst om du skickar det som Tal-SMS. 18 olika språk finns tillgängliga. Skicka enkelt med din mejl, via webben eller API. Man kan låta mottagaren bekräfta meddelandet genom att trycka en siffra, eller svara på frågor genom att trycka 1 för ”ja” och 2 för ”nej” till exempel.

Varför kommer mitt SMS inte fram ?

Om det är aktivt mobilnummer men ändå inte kan ta emot SMS/MMS så kan mobilen ha tappat registreringen med operatörens nät, minnet är fullt, täckning saknas eller telefonen är avstängd. Kontakta supporten så hjälper de dig att felsöka.

Vanliga frågor om elektronisk signering

Hur fungerar e-signerings tjänsten?

Skicka en signeringsinbjudan som mottagaren kan granska i sin dator, mobil eller surfplatta innan innan de skriver under. Hela signeringsprocessen sker i webbläsaren. Vi erbjuder alla flera olika typer av signeringslösningar, enkla, avancerad och kvalificerade signaturer.

Vad är skillnaden mellan elektronisk signering och digital signering?

En elektronisk signatur blir en digital signatur när signaturen unikt kan länkas till den som har signerat dokumentet, och mottagaren signerar med BankID. Vi låser då det signerade dokumentet med vårt kvalificerade certifikat för att säkerställa dess integritet. Läs mer på vår sida om digital signering.

Kan man ställa in signaturordning?

Ja, absolut! Mail eller SMS med inbjudan till signering går först ut till person nummer två när person ett skrivit under, och så vidare. En eller flera personer kan ha ordning ”1”, och först när alla i ordning ”1” har signerat, så skickas inbjudan ut till de som har ordning ”2” och så vidare.

Kan man skicka påminnelser?

Det går fint att manuellt skicka ut påminnelser om mottagaren glömt att signera ditt dokument. Du kan också ange att du vill att vi skickar ut en automatiskt påminnelse inom ett visst antal dagar.

Kan jag skriva ut en kopia av det signerade avtalet?

Du kan skriva ut ett signerat avtal och sätta det i en pärm. Alla signerade dokument får ett försättsblad och en liten vattenstämpel på varje sida. Men vi rekommenderar även att man även sparar det signerade dokumentet på datorn eftersom det elektroniska beviset för signeringen endast finns i den elektroniska varianten av dokumentet.

Kan mottagaren ladda ner sin kopia av det signerade dokumentet?

Ja, när alla signerat skickar vi ut ett mail med en länk där alla kan ladda ner sin kopia.

Kan man signera med BankID men inte visa personnumret i filen?

Absolut, välj signering med BankID och lägg till att vi inte ska visa personnummer så ersätter vi personnumret med en unik kod som vi får från BankID vid signeringen.

Hur länge är en elektronisk signatur giltig?

För att det signerade dokumentet ska kunna anses hållbart under en längre tid har ETSI definierat en standard (ESTI TS 103 172) med flera nivåer av tekniker för att säkerställa att PAdES-dokumentet kan verifieras över tid. TellusTalk använder den högsta nivån, LTA (Long Term Archival), vilket bland annat inkluderar en tidstämpel som bevisar att certifikatet var giltigt vid tiden för signeringen. Det innebär att signaturen anses som giltig även när certifikatet i framtiden gått ut.

Vanligaste frågor och svar om BankID-skyddade meddelanden

Vad är ett BankID-skyddat meddelande?

Du kan skydda och säkra innehållet i ditt sms / mail genom att bara rätt mottagare kan låsa upp med BankID eller engångskod för att kunna läsa ditt meddelande. Det går att kombinera BankID-skyddat meddelande med signering.

Kan jag kombinera ett BankID-skyddat meddelande med digital signatur?

Ja, mottagaren öppnar enkelt med BankID eller engångskod och signerar sedan med BankID eller engångskod.

Kan jag sätta ett specifikt personnummer till inloggningen?

Ja, du kan välja att låsa BankID-inloggningen till ett specifikt personnummer.

Kan jag skicka ett BankID-skyddat meddelande utanför Sverige?

Absolut, skicka ett meddelande med låst inloggning och använd engångskod eller andra eID istället för BankID om mottagaren inte är svensk.