Skicka meddelanden från Verktygslådan
Som kund hos TellusTalk har du tillgång till en online Verktygslåda där du kan göra olika sorters utskick.
För att läsa mer om hur du skickar meddelanden för respektive tjänst så klicka på tjänst: Elektronisk signering, SMS, Skyddade meddelanden, Tal-SMS, MMS, Fax, Mail
Vad finns bakom flikarna i skicka-vyn?
Spara som utkast
Schemalägg dina meddelanden
Om du inte vill skicka ditt meddelande direkt kan du välja att schemalägga det istället.
Ange datum och tid du vill skicka ditt meddelande och klicka på spara.
Som standard är upprepning ej påslaget när du valt schemalägga. Klicka för att aktivera upprepning av ditt utskick.
Du kan nu välja hur ofta (varje, varannan...) och intervall (vecka/månad) ditt utskick ska upprepas. Samt vilka dagar i veckan som meddelandet skall skickas iväg. Ange även ett slutdatum, stäng fönstret när du är klar.
Vill du t.ex. upprepa ett meddelande den 1:a varje månad väljer du startdatum i fältet innan upprepa och sedan väljer du varje månad under upprepa. Obs detta blir exakt på datum oavsett veckodag.
Du hittar alla dina schemalagda utskick under fliken Schemalagda.
Spara som mall
Skickade meddelanden.
Inställningar i skicka-vyn
Bifoga en fil
Ska mottagaren signera filen (endast PDF) rekommenderar vi max 3,5 MB.
För fax är det bäst att skicka PDF:er i gråskala, faxar hanterar inte färg. Innan man skickar xls-filer bör man tänka till, funktioner och grafer kan ställa till det. Konvertera hellre till PDF innan du skickar.
Aktivera BankID-inloggning
Du kan skydda ditt meddelande bakom en inloggning, det kan vara bra om det är avtal eller annan känslig information som skickas. Mottagaren måste då först logga in med BankID eller engångskod för att kunna läsa den skyddade texten.
Klicka på och välj hur mottagaren ska logga in:
Inloggning med BankID är valt som standard, men här kan du också ange vilket eller vilka personnummer som ska kunna logga in.
Om du inte anger något personnummer kan vem som helst logga in med BankID, och du får då en notis om vilket personnummer som loggat in.
Aktivera Signering
Du kan låta mottagaren signera ditt meddelande eller den bifogade filen. Mottagaren signerar med eID eller engångskod, du väljer vad som passar bäst. Dokumentet får du skickat tillbaka till din mail eller URL.
Klicka på symbolen Det finns flera olika signeringsalternativ att välja mellan:
Välj vilket eID som mottagaren ska kunna använda vid signering. Standard är svenska BankID, men du kan även välja motsvarande eID för Finland, Norge eller Danmark
Du kan välja engångskod som signeringsalternativ, klicka på pilen för att få upp valen. Engångskoden skickas till mottagaren på samma sätt som din signeringsinbjudan, antingen via mail eller SMS.
Engångskoden skapas automatiskt när mottagaren är redo att signera.
Om du väljer signering direkt på skärm (draw) som signeringsalternativ så kan mottagaren signera genom att rita sin signatur med muspekaren eller med fingret direkt på en skärm. De får även ange ett namnförtydligande.
Välj rätt meddelandeformat
Till höger om ärenderaden kan du välja vilket format du vill ha på ditt meddelande.
Vanlig text går bra att använda till det mesta. Till exempel SMS och meddelanden som bara ska innehålla vanlig text.
Formaterad text är bra när du ska skicka mail. Du får då upp fler verktyg för att göra ett snyggt mail där du kan infoga bilder med mera.
Vanlig text/Formaterad text väljer du om du vill skicka Länk-SMS. Du kan då skriva ett kortare meddelande som SMS i fältet "Vanlig text", vi lägger automatiskt till en länk sist i SMS:et där mottagaren kan klicka om de vill se ditt formaterade meddelande som visas på en automatiskt skapad webbsida.
Det här alternativet är också bra om du skickar till mobilnummer och mailadresser samtidigt. Det formaterade meddelande skickas som ett vanligt HTML-formaterat mail till de mailadresser du skickar till.
Mer inställningar för meddelandet
Här kan du göra mer avancerade inställningar som bara gäller för just detta utskicket
SMS-leverans
Giltighetstiden bestämmer hur länge mobiloperatören försöker leverera ett SMS till mobilen. Om du till exempel skickar en mötespåminnelse en timme innan ett möte vill du kanske inte att påminnelsen levereras efter att mötet är avslutat. Ange giltighetstiden i timmar:minuter. Minsta tiden är 5 min och längsta är 72 timmar.
Giltighetstiden påverkar inte fax och epost.
Email-leverans
Email från namn kan sättas till valfri text. T.ex. så kan företagsnamnet sättas eller kanske en specifik avdelning som skall hantera just detta utskicket. Detta påverkar dock INTE den epostadress som används som avsändare.
Om du skriver noreply här så kan mottagaren inte svara på ditt mail.
Betalningsbegäran
Om ni har aktiverat funktionen och kopplat ett eller flera betalalternativ till oss så kan ni skicka betalningsbegäran via SMS eller mail. Här kan du läsa mer om betalningsbegäran.
Radera meddelandet
Är du missnöjd med ditt meddelande, klicka på för radering/rensing av ditt skrivna meddelande och börja om från början.
Skicka meddelanden på nya plattformen
Lägg till mottagare
I Till-fältet lägger du enkelt till mottagare på flera sätt. Det går fint att skicka till många samtidigt och det går bra att blanda nummer och mailadresser.
Manuellt
Skriv in adressen eller ett namn, finns mottagaren i din adressbok så kommer den upp som förslag att välja. Här kan du också kopiera och klistra in en hel kolumn med adresser från ett xls-ark om du vill.
Ändra adresstyp
Systemet antar att nummer ska ha SMS, om du vill skicka Tal-SMS eller fax till numret istället så klickar du på pennan bredvid adressen och gör ditt val.
Välj från adressbok
Du kan lägga till hela eller urval från en eller flera adressböcker. När du valt en adressbok får du möjlighet att filtrera bland mottagarna, en förhandsvy av resultatet av din filtrering samt antal valda mottagare visas längst ner. Klicka på Lägg till när du är nöjd.
Ladda upp en fil
När du laddat upp filen visas en förhandsvisning av innehållet och du kan ange vilka kolumner du vill ladda upp och vad de innehåller.