Administrera användare

Klicka på Användare i vänstermenyn när du är inloggad som administratör. Här visas nu samtliga användare, i förekommande fall uppdelat per organisationstillhörighet.

Här kan du lägga till användare, ta bort användare och ändra deras inställningar, resurser och placering i organisationsträdet.

Du kan även göra kontoövergripande inställningar och lägga till administratörer till hela eller delar av kontot. Läs här om hur du hanterar administratörer på plattformen K8.

Kundadmin: översikt användare

Lägg till användare

En användare är en person eller ett system som ska ha möjlighet att göra utskick och använda våra tjänster.
Användarnamn och tillhörande lösenord används för att logga in i den personliga Verktygslådan samt för att göra API-anrop. Om användarnamnet är en fungerande mailadress så har användaren även möjlighet att göra utskick direkt från sin mail.

Användare kan också läggas till automatiskt på olika sätt, bland annat via en SAML2-koppling. Kontakta oss om du vill veta mer om automatisk uppläggning av användare.

Manuell uppläggning av användare

Klicka på + Lägg till användare under den organisationstillhörigheten där du vill placera användaren.
Du kan alltid byta organisationstillhörighet senare.

Ange en epostadress som användarnamn.
Ett lösenord har genererats per automatik, behåll det eller ange ett eget. Vi rekommenderar att du låter användaren genomföra lösenordsåterställning själv, se annars till att du överlämnar lösenordet till användaren på ett säkert sätt.

Klicka sedan på ”Lägg till Användare” för att spara.
Det skickas inte automatiskt ut någon notis till användare som du lägger upp manuellt.

 

Nya plattformen K8

På den nya plattformen måste du även ange ett namn på användaren.

Användarnamn måste här alltid anges som en mailadress, dvs innehålla ett @.

Lösenord genereras inte automatiskt. Användaren kan koppla inloggningen till Microsoft eller Google, du kan aktivera inloggning med BankID eller Freja. Du kan lägga till ett lösenord eller låta användaren skapa det själv med hjälp av lösenordsåterställningsfunktionen. För API-anrop finns även möjlighet till autentisering via JWT.

När du klickar på ”Skapa användare” öppnas en ruta med ett välkomstmeddelande som du kan låta systemet skicka till den nya användaren om du vill.

Hantera användare

Klicka på pilen till vänster om användarnamnet så kan du ändra inställningar och radera användaren.

Inställningarna är samma som användaren ser under sina egna inställningar, du kan läsa mer om dem här.

Under Resurser kan du se och hantera de nummer som är kopplade till användaren.

Under Loggar och Statistik kan du se de transaktioner som är kopplade till den specifika användaren.

 

Kontoövergripande inställningar

Klicka på hamburgermenyn framför namnet på den organisationsdelen du vill göra inställningar på.

Dessa inställningar gäller för denna och alla underliggande organisationsdelar och de användare som ligger där och som inte har personliga inställningar.

Kontoövergripande inställningar i adminvyn

 

Administration

Här kan du hantera lite grundläggande inställningar för kontot som att ändra språkinställning på leveranskvitton och vilken landskod ni vill ha som standard när ni gör utskick och inte anger mottagarens landskod.​

Kontakt

Ange kontaktuppgifter till den som är ansvarig eller administratör för kontot.

Denna information hämtar vi automatiskt och mailar till personer som försökt använda tjänsten men som inte är upplagda som användare.

SMS-inställningar

Ange de inställningar för SMS-utskick som ska gälla som standard på kontot, svars-SMS är ofta valt som standard på ett nytt konto.

Varje användare kan sedan själv göra personliga inställningar på sin egen användare.

Här kan du läsa mer om de olika alternativen för SMS-inställningar.

Faxförsättsblad

Ange de inställningar för försättsblad som ska gälla som standard på kontot, vårt standard försättsblad är vanligen aktiverat på ett nytt konto. Du kan inaktivera försättsblad helt eller beställa egna som är anpassade till era behov.

Varje användare kan sedan själv göra personliga inställningar på sin egen användare.

Här kan du läsa mer om de olika alternativen för faxinställningar.

Behörighet

Här kan du dela ut administrativa rättigheter till den organisationsdelen som du redigerar. Fliken finns både på översta nivån och på alla undernivåer, men den ger alltid enbart access till den specifika underavdelningen, aldrig hela kontot. Läs mer om behörigheter på nya plattformen K8 här.

Behörighet Kundadministratör

Här kan du dela ut administrativa rättigheter till hela kontot, från den översta nivån inklusive alla undernivåer. Denna fliken finns bara när du öppnar inställningarna på översta nivån. Läs mer om behörigheter på nya plattformen K8 här.

Hantera administratörer

 

En administratör måste först och främst finnas upplagd som en användare hos TellusTalk, den kan ligga på ditt konto eller på ett annat.

Utgå från listan över användare och klicka på hamburgermenyn på den organisationsdel du vill att den nya administratören ska kunna se och hantera. Den administrativa behörigheten omfattar denna och underliggande organisationsdelar.

Under fliken Behörighet hanterar du administratörerna. 

Lägg till en administratör genom att ange dennes användarnamn i fältet som nedan och klicka på Lägg till.

Befintliga administratörer listas under, du kan ta bort administratörer genom att bocka i och klicka på Ta bort.

Nedärvda administratörer listar de administratörer som har access på högre nivåer på kontot.

Tilldela administrativ access

 

Hantera administratörer på K8

Användare kan få administrativa rättigheter till hela kontot eller till en underavdelning.
En administratör kan antingen logga in direkt på administratörsvyn eller klicka på länken Administratör längst ner i Verktygslådans meny.

Administratörer har minst tillgång till följande inom den del av kontot de har access till:

  • Se anonymiserade loggar (t.ex. typ av meddelande, tidpunkt och leveransstatus)
  • Se anonymiserad statistik
  • Se resurser (t.ex. nummer och kodord)

Utgå från listan över användare och klicka på hamburgermenyn på den organisationsdel du vill att den nya administratören ska kunna se och hantera.

På översta nivån kan du dela ut access till hela kontot (fliken Behörighet Kundadmin) eller till bara den specifika organisationsdelen (fliken Behörighet). På underliggande organisationsdelar kan man bara dela ut access till den specifika organisationsdelen, fliken Behörighet.

Här visas först vilket kundnummer som du håller på att dela ut administrativ access till samt dina egna behörigheter.
I bilden nedan framgår att jag har behörighet att se(läsa), lägga till användare(skapa), göra ändringar(redigera) och ta bort användare(radera).
Jag får dela ut behörigheterna läsa, skapa, redigera och radera, det vill säga samma behörigheter som jag själv har på kontot. Jag kan alltså ge alla dessa behörigheterna till en annan användare så att den blir administratör och kan hantera kontot. Jag får även dela ut auktorisera, vilket innebär att jag kan ge någon annan rätten att i sin tur skapa nya administratörer.

Lägg till en administratör genom att klicka på +-ikonen, ange dennes användarnamn i fältet, bocka i de behörigheter du vill dela ut och klicka på Spara.

Upplagda administratörer listas under, du kan redigera behörigheter eller helt ta bort dem genom att klicka på soptunnan. När en användare tas bort raderas även dennes behörigheter. På bilden nedan ser du administratörer med olika omfattning i deras behörigheter.

Accessnivåer för administratörer

Läs mer om behörigheter på nya plattformen K8 här.