Efter som det känns flera års letande har vi äntligen hittat en ny fin och bra telefonväxel med lite moderna funktioner och igår var det premiär och inkoppling!
Mitt på dagen skulle det ske. Vi satt där i skräckblandad förtjusning och höll andan, men helt oväntat flöt det på helt utan problem!

Vi har nog haft den gamla växeln i 10 år eller så, det är en webbaserad virtuell sak som säkert var top-of-the-line när den var ny. Man kunde enkelt logga in via en webbsida och ändra hur samtal skulle kopplas, dåförtiden var vi inte så många så det blev inte så mycket kopplande. Det kändes smidigt.
Att man aldrig kunde se numret till den som ringde var inte så jobbigt och inte heller det faktum att kunderna hamnade i röstbrevlådan om man redan satt upptagen i telefon. Det hände så sällan ändå.

Nu har vi väl tredubblat både personalstyrka och antal kunder och det kan vara full fart på telefonerna på dagarna. Då blev den gamla växeln plötsligt gammal och svår… Att behöva logga in via en webbsida när det finns appar i telefonen till allt annat…
Om en kund ringer och vill ha hjälp med att skapa Sändlistor i webbverktyget och funderar över alla möjliga olika inställningar så vill jag ju kunna ta mig tiden att i lugn och ro förklara. Jag vill inte behöva avbryta för att kunna ta hand om nästa samtal som kommer in. För det verkar vara en naturlag: det kan vara helt stilla på telefonen en förmiddag, men när sedan någon ringer, då ringer det alltid tre till precis samtidigt. Ketchupeffekt kallas det visst.

Den här nya växeln klarar sånt galant! Snyggt och smidigt slussas nästa samtal vidare till en kollega, och man har en enkel app för att hantera kopplingar. Helt underbart.

Nu hoppas vi att den fortsätter att leverera och att vi därmed ska kunna nå vårt mål att alltid ta emot alla samtal direkt!

Ha en fortsatt härlig onsdag i snöyran!

DSC_0152

/Jessica Pietsch, TellusTalk