För att det ska vara lättare för dig att hitta rätt leverantör har vi sammanställt vad vi tycker är viktigt att veta och fråga om vid anbudsförfrågan. SMS och elektronisk signering kan upplevas som en snårig bransch med många olika uttryck som du kanske aldrig hört förut. 

Det är lätt att trilla i fällan att ta den enkla vägen med en leverantör du känner till, vilket inte alltid blir det bästa valet. Med fakta i bakfickan är det lättare att hitta den rätta och mest prisvärda leverantören för era behov.

Ordlista för att lättare fatta bättre beslut;

Elektronisk signering – samlingsord för signeringar som sker online.
Avancerad signering – underskrifter med BankID, kallas även digital signatur.
Enkel signering – signering med ett klick, ritad signering eller engångskod.
Plattform – hur tekniken är byggd och säkerheten hanteras.
Integrationer – när olika program pratar med varandra via API.
API – när du vill bygga in t.ex elektronisk signering på er hemsida eller koppla ihop bokningssystemet med SMS-utskick.
Kryptering – det finns många olika sätt att kryptera ett meddelande på så att det inte går att läsa för obehöriga. Automatisk TLS-kryptering och HTTPS är de vanligaste som idag anses vara det smidigaste sättet att skicka säkert.
Lagringstid – hur länge dina meddelanden finns kvar på plattformen/applikation innan radering.
SMPP – när ett system skickar ett SMS till mobilnummer.
SMTP– skicka mejl som görs och skickas till mottagaren som ett SMS.
SMS Gateway – skicka, ta emot och hantera olika typer av SMS som skickas mellan en applikation online och ett/flera mobilnummer.
Applikation – vanligtvis kallad app. Ett tilläggsprogram för specifika syften för mobil och dator.

Nu är du bättre rustad att ge dig ut på jakt efter en leverantör som kan ge er vad ni villhöver

För att du ska kunna vara vassare i dina offertförfrågningar har vi punktat upp vad du kan ta med dig på din jakt efter rätt leverantör.

  • Börja med att definiera vilka tjänster du behöver
  • Begär att få en demo innan du skickar offertförfrågan för att få bättre förståelse av tjänsterna
  • Vad ingår i abonnemanget?
    – prismodell; abonnemang/engångskostnad, trafikavgifter, volymrabatter
    – tilläggstjänster; ingår BankID-signering, ta emot MMS, SMS eller fax på hyrda nummer
    – säkerhetscertifikat
  • Uppsägningstid
  • Support; när, var och hur?
  • Var finns servrar, lagring och kryptering?
  • Kunden och leverantörens ansvar; GDPR
  • Vilka parter ingår i kommande avtal – underleverantörer, moderbolag eller samarbetspartner?
  • API – kompatibel med andra program?
  • Finns kollektivavtal – andra värdegrunder som är viktiga för er

Tips; kolla upp företaget på Alla Bolag för att få en uppfattning om struktur och ekonomi.

Glöm inte att en offert alltid ska vara utan förbindelse och det är viktigt att lusläsa och ställa frågor vid oklarheter.