iPhone har några funktioner som kan göra att den som signerar får en upplevelse av att det är problem att signera ett dokument i vår tjänst. Här beskriver vi dessa tillfällen.
Tillbaka-knappen i BankID-appen
iPhone tillåter inte alltid att en app aktiverar en annan app, därför måste man bekräfta med ett klick för att BankID-appen ska öppnas.
När man signerat klart i BankID-appen så blir man inte heller automatiskt skickad tillbaka till webbsidan där man påbörjade signeringen. BankID-appen har en pytteliten länk längst uppe till vänster som man kan klicka på. Det går också fint att själv gå tillbaka till webbläsaren.
Manuell uppdatering av webbsidan efter signering
Ibland kan webbsidan där signeringen påbörjades tappa kontakten med BankID-appen, det händer oftast om själva signeringsprocessen tagit längre tid än normalt.
Signeringen genomförs som den ska i BankID-appen, men när man kommer tillbaka till webbläsaren så visar den ännu inte att signeringen är klar.
Vi har lagt till en knapp ”Jag har signerat” i signeringsdialogen, vilken i praktiken tvingar en uppdatering av sidan och då syns det att signeringen är klar. Det går också bra att manuellt ladda om sidan.