Marknadsföring

Eftersom ca 96% av alla mobilanvändare öppnar SMS inom en timme så är SMS-marknadsföring ett väldigt effektivt sätt att sälja in sina produkter eller tjänster.

Vi har sammanställt en lista med tips och tricks kring SMS-marknadsföring som du kan ta en titt på innan du skickar ut nästa kampanj.

Håll det kortfattat!

På en mobilskärm ryms det väldigt lite text, och ingen gillar att behöva scrolla igenom ett milslångt meddelande, speciellt om det är reklam. Håll det därför så kort som möjligt. Less is more!

Mobilanpassning!

Länkar du till en hemsida i meddelandet, se till att hemsidan är mobilanpassad. Blir kunden vidarebefordrad till en hemsida anpassad för dator eller surfplatta så blir det obekvämt att navigera, och kunden lär med största sannolikhet lämna sidan direkt.

Glöm inte en call-to-action!

Ett av de allra viktigaste elementen i ett reklam-SMS är att berätta för kunden vad hen ska göra, till exempel ”besök vår hemsida och ta del av erbjudandet för XXXXX”.

Håll erbjudanden exklusiva!

Tänk på att kundens allra heligaste plats är i mobilen. Varför ska de lägga tid på att läsa reklam-SMS med erbjudanden de redan fått via mail eller som redan marknadsförs på hemsida och sociala medier? Genom att se till att dina erbjudanden till SMS-prenumeranter är exklusiva så kommer de vilja ta emot fler SMS i framtiden.

Timing is everything!

SMS som ska förmedla att du har ”halva priset på alla röda äpplen den 23 mars” bör skickas ut en eller max två dagar innan det äger rum, för att kunden ska komma ihåg din kampanj. Skickar du ut det på en måndag och rabatten börjar gälla på fredag så lär majoriteten av dina kunder ha glömt bort den tills på fredag.

Begränsa antalet SMS som skickas!

Överös inte dina kunder med SMS. Ingen tycker det är trevligt när inboxen blir fylld med reklam, så håll antalet begränsat. Ett SMS per kampanj räcker gott och väl. Jag säger det igen, less is more!

Håll koll på statistiken!

För att få fler klick eller interaktioner i SMS så bör du hålla ett öga på statistiken för dina utskick. Hur många öppnar SMSet? Vad klickar de på? Det bästa sättet att ta reda på det är genom vår funktion jobbstatistik som du hittar vid varje utskick.

Funktion för avanmälan!

Sist men inte minst, undvik att irritera dina kunder med utskick de inte är intresserade av. Se till att det är enkelt för mottagaren att avanmäla sig från dina utskick, det kan löna sig i längden. Med Adressboken har du en automatiskt funktion för detta, enkelt att avanmäla sig och enkelt för dig att se vilka som avanmält sig. Läs mer om avanmälan.